9 јул. 2024 г.

Нашите брендови се дел од секојдневието на луѓето - интервју на Генералниот директор/Претседател на УО на „Алкалоид“ АД Скопје, Живко Мукаетов, за магазинот "The Region"

Откако беше основан за прв пат во август 1936 година, Алкалоид растеше и се развиваше низ многу бурни и предизвикувачки децении за да стане модерна, извозно ориентирана компанија со речиси 3.000 вработени како што е денес.


Разговараме со Живко Мукаетов, Генерален директор на една од најдобрите и најпознатите компании во Северна Македонија, за традиција која датира скоро девет децении, брендови изградени од генерации вработени, инвестиции во нови производи и технологии, освојување нови пазари и регионална соработка.

 

Посебна пресвртница во долгата историја на Алкалоид се случи со изградбата на новиот капацитет за цврсти дозирани форми и полу-синтетички цефалоспорини, кој беше пуштен во употреба во 2002 година.

 

Вашата компанија растеше и се развиваше со децении, бурни и полни со предизвици, покажувајќи дека издржливоста и способноста за брзо прилагодување кон промените се од пресудно значење во бизнисот. Би се согласиле ли со тоа?

Скромните почетоци на Алкалоид датираат од август 1936 година, кога на периферијата на Скопје, во границите на тогашна Југославија, беше отворен еден од најстарите капацитети за преработка на алкалоиди. Од само два погони со 15 работници, денес – 88 години подоцна – Алкалоид се протега на околу 80.000 м2 производствени капацитети и близу 3.000 вработени во седиштето во Скопје и во 22 подружници во 15 земји во светот.

 

Штотуку го завршивте вашиот најголем инвестициски потфат во последните две децении, кој бараше многу ентузијазам, знаење и пари. Можете ли да ни кажете нешто повеќе за овој објект?

Посебна пресвртница во долгата историја на Алкалоид се случи со изградбата на новиот капацитет за цврсти дозирани форми и полу-синтетички цефалоспорини, кој беше пуштен во употреба во 2002 година, со помош на конвертибилен заем од EBRD/IFC, за што Алкалоид спроведе строги принципи на корпоративно управување. По две децении решивме да ги надградиме нашите 12.000 m2 производствени капацитети за цврсти дозирани форми со дополнителни 6.200 m2. Инвестиравме 19,4 милиони евра и го зголемивме обемот на производство од две на четири милијарди таблети годишно.

 

Извезувате повеќе од 70% од вашето производство. Србија е вашиот најголем извозен пазар каде пласирате 90% од вашите фармацевтски производи. Каде на друго место сте присутни?

Соработката на Алкалоид со мултинационални компании како Pfizer и Sanofi се протега пет децении наназад. Во 2005 година воспоставивме успешна соработка со американски компании специјализирани за производство на билни производи, како што се Aveda, Arbonne International, Swanson итн. Првата дозвола за продажба во ЕУ Ја добивме за Лизиноприл во 2007 година, а денес во ЕУ имаме над 950 дозволи за наши сопствени фармацевтски производи. Компанијата оттогаш постојано расте и до денес има постигнато петкратен раст, што воопшто не беше лесно.


Ништо не може да ве запре кога се работи за инвестиции, иновации и следење на трендовите. Можете ли да ги споделите вашите размислувања во врска со ова?

Во овие модерни времиња на брз проток на информации, луѓето не комуницираат со анонимни производи, туку градат односи со брендови во кои ги идентификуваат сопствените вредности. За да опстане еден бренд, мора постојано да ги исполнува дадените ветувања и да испорачува високо и постојано ниво на квалитет. Брендот не се создава преку ноќ, преку една маркетинг кампања; тоа бара време, трпение, инвестиции, многу напорна работа и паметна стратегија.

 

За да опстане еден бренд, мора постојано да ги исполнува дадените ветувања и да испорачува високо и постојано ниво на квалитет

 

Северна Македонија е вашата матична земја, но имате и производствен капацитет во Белград, хемиска лабораторија во Љубљана и корпоративен правен тим во Загреб. Каков е вашиот став за соработката во регионот и пошироко?

Како потпретседател на Стопанската комора на Македонија и член на организацијата Млади светски лидери (Young Global Leaders), дел од Светскиот економски форум, можам со сигурност да констатирам дека регионалните синергии ги зајакнуваат бизнисите во регионот и пошироко. Тие не само што го поттикнуваат подобрувањето на деловната клима воопшто, туку помагаат и во отстранувањето на различните бариери, притоа придонесувајќи за одржливиот развој. Промовирање на билатерални врски, заеднички вредности, заемни интереси и заеднички став за тоа како да се држи чекор со светот, се дел од ставовите во моите почесни функции како генерален конзул на Данска и конзул на Норвешка во Северна Македонија што ги извршувам од 2007 и 2023 година.


Речиси да нема дете во овој регион што не пораснало со вашиот бренд Becutan. Дали би се согласиле дека ова е еден од ретките брендови кои, и покрај конкуренцијата, со годините станал посилен?

Во однос на детската козметика, пазарот во регионот се чини дека е презаситен. Новите брендови доаѓаат и си одат, главно без да го исполнат тоа што го ветуваат. Нашиот познат бренд Becutan минатата година прослави 45 години од своето постоење. Од само пет производи во портфолиото на Becutan на почетокот, денес тоа содржи 60 видови производи со повеќе од 100 различни форми, сите клинички или дерматолошки тестирани и развиени во соработка со педијатри, неонатолози и дерматолози. Генерации пораснаа со овој бренд. Нема поголемо задоволство од тоа кога некој производ или бренд всушност станува дел од животот на луѓето.

  

ГРАДЕН СО ГЕНЕРАЦИИ

Континуираниот деловен успех и одржливиот развој на Алкалоид главно се должи на квалитетот на нашите производи, вработените во компанијата, брендот Алкалоид и поединечните брендови изградени во текот на децении од несебично посветени генерации вработени.

 

ГЛОБАЛНА ПРИСУТНОСТ

Да се ​​биде извозно ориентирана компанија со седиште во Северна Македонија не беше воопшто лесно, но ние издржавме на тој пат благодарение на нашите знаења, вештини и ресурси. Сега сме присутни на сите континенти. За да се успее во развиените земји, мора да се придржувате до принципите на добро владеење, да имате висок и постојан квалитет на производите и услугите и да бидете доволно конкурентни.


НОВИ КАПАЦИТЕТИ, НОВИ ТЕХНОЛОГИИ

Новите капацитети за производство на цврсти дозирани форми се во согласност со строгите GMP стандарди, сите процеси се целосно интегрирани и дигитализирани, а податоци се генерираат и собираат автоматски. Така, воведовме и некои нови технологии, како што е сува гранулација со ролер компактор и двослојни таблети.